GLASUVA NA POMAČİ ......POMAK HALKININ SESİ
Uye olarak desteklerimizi sunalim.

Join the forum, it's quick and easy

GLASUVA NA POMAČİ ......POMAK HALKININ SESİ
Uye olarak desteklerimizi sunalim.
GLASUVA NA POMAČİ ......POMAK HALKININ SESİ
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Terminologichni Aspekti Na Naselenieto

Aşağa gitmek

default Terminologichni Aspekti Na Naselenieto

Mesaj tarafından pomaklar.com Çarş. Tem. 18, 2007 11:46 am

Terminologichni aspekti na naselenieto.

Tuk e nuzhno da se napraviat niakoi vazhni terminologichni utochneniia otnosno izpolzvanite v nastoiashtata kniga, a i v nauchnata i publicistichnata literatura prez razlichnite periodi nazvaniia, oboznachavashti tova naselenie. Tyj kato terminologichnata iasnota ima vazhno znachenie za po-dobroto raziasnenie na syshtnostta na problema, vyvezhdaneto i polzvaneto na nazvanieto ”pomak” se nuzhdae ot podroben analiz i sravnenie s drugite izpolzvani termini kato: ”torbeshi”, ”apovci” i ”gazheli”; ”gorani”, ”zhupani”, ”ahriani” i ”babechani”; ”bylgari miusiulmani” i ”bylgari mohamedani”.
Nazvanieto ”pomak”, kakto e izvestno, proizhozhda ot chisto bylgarskite dumi ”pomagach” ili ”pomychen”, koito naj-chesto se sochat ot avtorite, zanimavashti se s tozi problem. Populiarizaciiata na tova nazvanie zapochnala oshte prez 20-te godini na HІH v. , kato e izprevarila znachitelno oficialnata populiarizaciia na naimenovanieto ”bylgari mohamedani”, koeto se sreshta za pryv pyt prez 1931 g., vypreki che sa bili napraveni opiti terminyt da se vyvede oshte prez 1879 g. ot M. Madzharov v edna negova statiia vyv vestnik ”Narodnij glas”.
Terminyt ”mohamedanstvo” e nepravilen ot chisto teologichna gledna tochka, tyj kato spored isliamskata religiia prorokyt Muhammed ne e Bog, a e pratenik na Boga, za razlika ot budizma i hristiianstvoto, kydeto na Buda i Hristos im se prepisva bozhestvena syshtnost. Prez vtorata polovina na 80-te godini po vremeto na t. nar. ”vyzroditelen proces”, terminyt ”bylgari miusiulmani” se izpolzval i za bylgarskite turci. Osven tova i goliama chast ot ciganite, izpoviadvashti isliama i zhiveeshti v blizost do pomacite, syshto se samoopredeliat kato ”bylgari miusiulmani” ili ”bylgari mohamedani”, koeto do goliama stepen prechi na statisticheskite izsledvaniia.
Spored registyra na vojnucite v loveshko ot 1548 g. sys specialen statut sa bili i t. nar. ”iamaci”, koeto v prevod ot osmanoturski ezik oznachavalo ”pomagachi”. Kakto stana iasno i ot posochenoto po-gore, razprostranenieto na naimenovanieto ”pomak” zapochnalo prez 20-te godini na HІH v. To e svyrzano s edno syobshtenie ot loveshkiia kraj na mestnite miusiulmani do osmanskata vlast, che Kalinik, igumen na Karlukovskiia manastir, e prigotvial suhari za ruskata vojska i e sygradil cyrkva pri manastira bez razreshenie. Po takyv nachin naselenieto bilo v pomosht na osmanskata vlast, kato syobshtavalo nerednostite, izvyrsheni ot nemiusiulmanite
V pomosht na osmanskata vlast v Nikopolskiia vilaet oshte prez HV-HVІ v. ot tova naselenie sa se nabirali voenni chasti. Po tova vreme chast ot tova naselenie veche e prielo isliama. V poimenen registyr na vojnicite ot brigadata Sary Shaban ot 1841 g., otnasiashta se za kazata Ahyrchelebi, se posochva, che v imperiiata prodylzhavalo nabiraneto na vojska sred pomacite za osmanskata armiia. Osven v spomenatite rajoni, pomaci bili izprashtani v armiiata i ot vsichki drugi kraishta, kato tikveshkite i meglenskite pomaci sluzheli i v sultanskata gvardiia. Poradi tazi prichina ne e izkliucheno i vojskata na Osman pasha pri Pleven da se e systoiala ot pomaci ot t. nar. ”pomashka nahiia" v loveshko.
Sred pomacite se nabirali i dobrovolcheski otriadi v pomosht na osmanskata vlast pri potushavaneto na buntove i vystaniia, kato tezi otriadi bili narichani oshte i bashibozushki. Takiva cheti naprimer bili syzdadeni ot tetevenski pomaci prez 1869 g. Kato povod bila izpolzvana zaplahata ot chetata na Filip Totьo, poradi koeto strupali ot dve do tri hiliadi dushi pred grad Teteven. Gradyt dylzhal svoeto spasenie edinstveno na namestnika na kajmakanina ot Orhanie (Botevgrad) i na armiiata. Nared s tova v celiia loveshki rajon vylnenie sred pomashkite cheti nastanalo i prez 1872 g., kogato e stanal obiryt na Arabakonak. V Rodopite naprimer takiva bili chetite na Ahmed Barutenliiata i Ahmed Tymryshliiata, koito bili v osnovata na potushavaneto na Aprilskoto vystanie prez 1876 g. Chetite na tetevenskite pomaci vzeli uchastie i v presledvaneto na ocelelite uchastnici v tova vystanie, koito vyznameriavali prez Stara planina da izbiagat v Rumyniia, kato niakoj si hadzhi Riuzgiar ot Dobrevci sam e otsiakyl glavata na Benkovski blizo do malyk most i ia potopil v ”Kyrvavoto kladenche”. Sled razbivaneto i na Botevata cheta ostanalite zhivi chetnici se prysnali po posoka na rodnite si kraishta. Chetata na hadzhi Riuzgiar i tuk izigrala osnovna rolia v presledvaneto im, kato edin ot tiah na ime Iliia Pandurski ot Glozhene bil ubit v mestnostta “Desetkar” nad selo Cherni vid. Drugi chetirima neizvestni, dvama ot koito bili ubiti v mestnostta “Guruncheto”, edin v mestnostta “Kosica” i edin v mestnostta “Hodzhovite sredoki” syshto nad selo Cherni vit. Drug chetnik na ime Sava Mladenov bil zaloven i ubit v mestnostta “Koznica” na tri kilometra ot grad Teteven.
Syshto taka ot sredite na pomacite bili nabirani i mnozhestvo chinovnici i upravnici, kato Dervish pasha i Feim pasha ot Turski izvor (Bylgarski izvor), Tetevensko, koito sa bili upraviteli na sofijskiia mutesariflyk. Imalo syshto i ucheni, kato izvestniia iurist Ahmed Dzhevdet pasha ot Lovech, napisal ne malko trudove kakto v oblastta na isliamskoto pravo, taka i v drugi oblasti na naukata.
Poradi tezi prichini logichno e naimenovanieto ”pomak” da proizliza ot glagola “pomaga”. V osmanskiia i v dneshniia turski syshtestvuva bukva narechena meko “g” koiato dnes se izpisva taka – ğ. Kogato tova “ğ” se namira v niakoia duma to ne se chete ili izgovaria. Poradi tazi prichina vyzmozhno e i osmanliite kogato sa izgovariali bylgarskata duma “pomagachi” za naselenieto sys specialen statut da ne sa izgovariali bukvata “g” i tia da e pridobivala formata “pomaachi” ot kydeto da proizliza i naimenovanieto “pomaci”.
Pri opredeliane proizhoda na dumata ”pomak” ot dumata ”pomychen”, se iztykva naj-veche verskata strana na problema. Za tova kak i po kakyv nachin pomacite sa prieli isliama. Po tozi povod iztyknatite osmanisti Mahiel Kil, Inaldzhyk i dr. izsledvajki osmanskite arhivni dokumenti, raziasniavat v svoite publikacii kak se e razvil tozi proces. Taka naprimer spored M. Kil istorici kato Vasil Kynchov, Marin Drinov i Petyr Mutafchiev sa schitali za avtentichni letopisite na pop Metodi Draginov ot s. Korova, otnasiasht se za rajona na Chepinskoto korito. Letopisite na pop Metodi Draginov sa bili publikuvani ot Stefan Zahariev, rodom ot Pazardzhik, v negovoto ”Geografsko statistichesko opisanie na Tatarpazardzhishka kaza” otpechatano v Avstriia prez 1869 g. Pochti po syshtoto vreme e otpechatan razkazyt ”Vtoroto razorenie na Bylgariia” na izvestniia ruski istorik Lamanski, kojto syshto taka e smiatan za avtentichen, koeto spored poveriiata e stanalo po vreme na upravlenieto na sultan Selim І (1512-1520). Tozi razkaz opisval nasilstvenoto isliamizirane na naselenieto ot egejskoto krajbrezhie do Nevrokopsko (Gocedelchevsko), kakto i na rajona okolo Krupnik i po-goliamata chast ot Dunavska Bylgariia. Kym smiatanite za avtentichni dokumenti se otnasiali i ”Istoricheski belezhnik”, sydyrzhasht uzhasiavashti detajli za tozi proces v Centralnite i Iztochnite Rodopi, a syshto i ”Hronikata na manastira Sv. Petka”, ”Belovskata hronika” i ”Drianovskiia prepis”, kojto e sluzhel kato dopylnenie kym ”Istoriia slavianobylgarskaia”. Ne na posledno miasto tuk mogat da se prichisliat i sbornicite s dokumenti, publikuvani prez vtorata polovina na HH v., sred koito mozhe da se prichisli i istoricheskiia roman na Anton Donchev „Vreme razdelno“ po koiato e syzdaden i filmyt ”Vreme na nasilie” ekraniziran prez 1987 g., prozhektiran neednokratno po kinata i izlychvan po televizionnite ekrani. V knigata bili sybrani i podredeni zapiskite na dvama dushi – na svetogorski monah, narichan pop Aligorko i na frenski dvorianin, plenen pri Kandiia i priel isliama, narichan Venecianeca. I dvamata opisvali edno i syshto sybitie svyrzano s razorenieto i pomiusiulmanchvaneto na rodopskata dolina Elindenia prez liatoto na 1668 godina .
Vsichki izbroeni do tuk se smiatat za avtentichni i na tiah se e gledalo kato na osnoven iztochnik na svedeniia za tozi period i ot mnogo nashi syvremenni istorici. Harakterna cherta na proizvedeniiata, opisvashti naj-golemite uzhasi, publikuvani prez osmanskiia period e, che imenata na vladetelite, pri koito stanali sybitiiata i posochenite dati ne si syvpadat. Syshto taka originalite na istoriiata na pop Metodi Draginov, na ”Vtoroto razorenie na Bylgariia” i na ”Istoricheski belezhnik” ne sa otkriti, za da se napravi po-obstojna spravka. Poradi tova i naj-zhivopisnite pisaniia budeli symnenie za syshtestvuvaneto si.
Izsledvanite ot M. Kil osmanski arhivni dokumenti kato cialo ne davali iasna predstava za razprostranenieto na isliama sred pomacite – dali to e bilo nasilstveno ili dobrovolno. Tova, koeto pokazvali obache, e mnogo bavniiat proces na isliamizaciia. Vsichko tova e dostatychno, za da byde izkliuchen razkazyt na pop Metodij Draginov, kakto i na ostanalite spomenati po-gore proizvedeniia ot spisyka na dostovernite iztochnici. V tozi smisyl ne mozhe da se opredeli do kakva stepen dumata ”pomak” e svyrzana s dumata ”pomychen”, no e sigurno, che terminyt se priema ot avtorite, koito se bazirat i na spomenatite po-gore iztochnici. Tazi etimologiia si probila pyt oshte po vremeto na Stoiu Shishkov i uspiala da se nalozhi prez 30-te godini, dostigajki i do nashi dni.
V oblastta Chech, naravno s naimenovanieto ”pomaci”, mestnoto naselenie e nazovavano i kato ”gadzheli”. To se dylzhi naj-veroiatno na blizostta mezhdu folklora i nosiiata na mestnoto naselenie s tazi na turcite. Taka naprimer e harakterno, che te izpolzvali zurni i typani, a zhenite, osven tradicionnite miusiulmanski drehi, izpolzvali i shalvari za razlika ot ostanalite pomaci v Rodopite, kydeto shalvarite sa po-slabo razprostraneni.
Terminyt ”pomaci” pochti ne se izpolzva v Centralna i Zapadna Makedoniia. Tam osobeno populiarni sa terminite ”torbeshi” i ”apovci”. Naimenovanieto “apovci” idvalo ot albanski ezik i oznachavalo “bratia”, a “torbeshi” ostanalo oshte ot bogomilstvoto. Bogomilite imali obichaj da nosiat na ramoto si torba za hrana, v koiato si noseli i sveshtenata kniga, poradi koeto pravoslavnite gi narichali torbeshi.
V ramkite na dneshna Republika Makedoniia nazvanieto ”torbeshi” postepenno se razprostira v iztochnata i severnata chast na stranata, kydeto po-rano to ne se e upotrebiavalo. Taka naprimer terminyt se nalaga v Kichevsko, kato izmestva postepenno predishnoto ”apovci”. Syshto taka se izpolzva i v oblastta Gora, obhvashtashta severnite sklonove na Shar planina i prilezhashtite i rajoni na severozapad ot planinata, sega chast ot Kosovo i Albaniia. Oficialno dnes tova naselenie e izvestno kato gorani i zhupani.
Terminite ”goran” i ”zhupan” imat regionalen harakter. Ednite, kakto stana iasno, zhiveiat v oblastta Gora, a drugite – v blizkata do neia oblast Zhupa v Kosovo. Regionalen harakter imat i naimenovaniiata ”ahrianin” i ”babechanin”, koito sa harakterni za Rodopite i se izpolzvat redom s termina ”pomak”. Babechanite sa pomaci, koito zhiveiat okolo selishteto Babek, a ahrianite naseliavat teritoriite na srednovekovnata oblast Ahridos i osmanskata oblast Ahyrchelebi.


Not:Alintidir.Mehmed Husein
pomaklar.com
pomaklar.com
Admin
Admin

Erkek
Mesaj Sayısı : 1529
Yaş : 50
Yaşadığınız Yer - Doğum yeri : Pomakistan
İşiniz : Yazar,araştırmacı),Siyaset
Ad Soyad & İme Prezime : Pomaklar.com
Tesekkur : 42
Puan : 1647
Kayıt tarihi : 27/05/07

Character sheet
Blog: test

http://pomaknews.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz